lördag 12 maj 2012

Unstoppable!

Hur gör man för att hålla sig motiverad när det gäller träning? Att hitta energi när det regnar ute. Jaga fatt på drivkraften när det är massor att göra på jobbet. Hitta inspiration på löpbandet? Kanske flera dagar i veckan. Gör det inte så himla svårt men framför allt; gör träningen till något kul. Här kommer mina tips på hur du lätt kan göra "Shape Up Success":
1.) Put the fun in fitness! 
Hallå, visst måste träning vara kul. Sure thing! Testa nya grejer. Varför inte cykla upp i bergen för utsiktens skull eller klättra över stockar och stenar i skogen eller spring på stranden i sanden barfota. Eller varför inte inte testa det där läskiga zumba-passet på gymet. Jag tror du kommer få många glada skratt.
2.) Make it personal!
Att träna är något du gör för dig själv, enbart för dig själv. "For most people, trying to meet someone else´s expectations or assuage guilt isn´t sustainable"! Att träna för att komma i den lilla svarta klänning till coctailpartyt om 2 veckor känns inte så värst långsiktigt.
3.) Plan to succeed!
Utan en god strategi är mål enbart goda intentioner. Kanske kan ett lopp bara ett bra mål och därefter skapar du små delmål. Jag tror även på belöning när man nått varje delmål. När jag springer milen under 50 min ska jag gå och köpa nya träningskläder... En annan sak som sätter fart på fläsket är: Commit in public. Att nämna på FB att du ska träna gör liksom att det är svårare att bara hoppa över träningen.
4.) Buddy up!
Många tror att dom är ensamvargar ute i löppåret - det gjorde jag med. Men nuförtiden tycker jag det är superkul att springa med några tjejkompisar, trots att jag flåsar som en flodhäst i backarna. Babblandet hela vägen får mig att glömma kilometrarna och vips är man framme! Jag kör bootcamp en dag i veckan, löpning en annan dag och det är med helt olika tjejgäng - optimalt att hålla sig uppdaterad och umgås med väninnorna. Att sen omge sig med starka och snabba träningskompisar är en riktigt trigger!
5.) Use your head!
Ok, det är kroppen som utför själva jobbet när du tränar. Men peppningen kommer från huvudet. Hitta ett mantra som du tar fram när det blir riktigt tungt. Enkla saker funkar; "Let´s go", "Run Mom, run" eller "Nu kör vi".... Eller en annan motivator när du tex springer kan vara att tillägna varje km till en viss person som inspirerar dig.

Japp, där har du dem! The Shape Up Success Formulas. 
Put them into action and you´ll be "The Unstoppable One"!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...