torsdag 10 maj 2012

Sommarmat.

Färsk sparris, tomatsallad, lemonad, grillat, färskpotatis, lax, rabarberpaj, persilja, jordgubbar... Mums vad mycket gott det finns att bjuda på under sommaren. I Kalifornien använder vi grillen så gott som hela året om. Jag dukar upp buffé i utomhusbaren nästan alla dagar. Mat, matlagning, ätande - allt sker utomhus. Vår trädgård har blivit som ett extra rum. Och visst smakar maten så mycket godare ute i friska luften. Men bäst måste ändå vara hälsoeffekterna. En fräsch färggrann sallad och en grillad köttbit, sen är kvällen biff!


Jag har fått flera härliga svenska kokböcker per post och en bok jag verkligen gillar är Lisa Lemke´s; "Till Sommaren - mat för många". Så otroligt vackra bilder och härlig att bläddra i, en riktig äkta "coffee table book". Men det bästa är upplägget i boken. Let´s brunch, City Slick, Lazy Days, På Grillen. Perfekta avsnitt med alldeles underbara recept.

Baked Egg, eller Egg in a Basket som mina barn kallar dom, är supersmarriga och lättlagade. Men största succén, so far,  är en dressing som heter "Dra-mig-baklänges-god-dijondressing". Du måste prova.

Recept:
1 scharlottenlök
2 msk vispgrädde
1 tsk dijonsenap
1 tsk ättisksprit
salt och svartpeppar
1 nypa salt
Ibland har jag blandat i 2-3 skedar creme fraich bara för att göra den tjockare och serverat som sås till grillbrickan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...