måndag 7 maj 2012

Frukt.

Wow, vad jag blir lycklig av färska färgglada frukter. Verkligen något man äter med flera sinnen; smak, lukt och syn. Att duka upp ett nyttigt fruktfat är alltid lika vackert, smakfullt och uppskattat.
Men allt oftare har jag sprungit på artiklar som handlar om att frukt gör oss tjocka och fruktos i för stora mängder är farligt. Gillar inte alls den vinkeln på något som ger oss så mycket vitaminer och energi. Okej, äter du galna mängder så kanske det ger viktökning - men det gör ju all sorts mat & dryck. Lagom är bäst, av det mesta!

Jag är iallafall lyckligt lottad som bor där apelsiner, citroner, lime, jordgubbar och mango finns runt hörnet. I Californien finns mängder med jordburksområden som förser hela världen med c-vitaminer. Sedan flytt hit har hela familjen ökat fruktintaget ordentligt. Färska hallon och blåbär finns på frukostbordet varje dag. Jordgubbar blandas i grönsallad. Vattenmelon äts som snacks. Och det har gett oss så mycket kraft. Mina kids har mer eller mindre helt klarat sig ifrån förkylning under 2 år. Helt otroligt, när jag jämför med alla virus, vinterkräksjukor, rinniga näsor och annat ont som figerarade på skolorna i Stockholm.

Men något som kanske kan vara tänkvärt är att inte börja dagen med just enbart frukt. Se till att få ett ägg i botten, en skinkmacka med paprika och lite grekisk youghurt med frukt och bär. Jag håller mig faktiskt bäst mätt genom att inta frukten sist vid måltider! Prova du med.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...