fredag 4 maj 2012

Jogga.

Vad är det egentligen för skillnad mellan att jogga, springa och löpa? Joggning innebär att man springer lätt i syfte att öka sitt välbefinnande, eller som uppvärmning inför löpning eller annan idrott - säger wikipedia. 
Whatever, ut och kuta. Det gör underverk för din kropp och själ. Min dag började med en joggingtur runt Stanford University, som jag bor nära. Det är härligt att springa i sol på Palm Drive (bara namnet gör mig lycklig) bland vackra byggnader och glada cyklande stundenter. Detta är verkligen min bästa start på en fredag. Löparklockan gav tydlig fakta om dagens motion: 8,10 km, 41,10 min, snittid på 5,08 min/km och jag har förbrukat 470 kalorier. Med andra ord, gör träningen snabbt och smidigt så är det över. Under 41 min har jag skakat benen och det kommer göra mig glad hela dagen.

Men hur påverkar löpning våra kroppar? Hjärta, blod, lungor och muskler är delar som får jobba. Syreupptagningsförmåga, eller egentligen maximal syreupptagningsförmåga är det vetenskapliga namnet på det vi brukar kalla "kondition" eller "flåset". Att både ha god kondis och vara stark är väl det optimala. Med andra ord - träna allsidigt.

Jag har precis börjat läsa boken: "Bli en bättre löpare med Malin Everlöf". Det ska bli spännande att läsa hur löpning har påverkat henne.

Fredagsinspiration i bilder!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...