onsdag 9 maj 2012

Löparskor.

Är det något man ska satsa på så är det väl ändå ett par schyssta dojjor? Jo, jag kan tänka mig att lägga tusenlappar på just löparskor. Det är ju dessa som "skyddar" hälar, knä, höfter och rygg. Jag köper absolut ett par nya varje år. Och jag passar ofta på att prova ut skorna i Sverige, då jag tycker kunskapsnivån är hög kring löpning och skor.

Barfotalöpning är väldigt intressant. Det kommer jag att ta upp längre fram. Vibram...

Jag gillar butiken Löplabbet, där man blir proffsigt bemött. Kunnig personal läser av just mina fötter och ser vad som passar mig bäst. Att stå på en "spegel i box" samt springa på löpband när mitt steg filmas för att titta om jag pronerar eller kanske supinerar. Därefter plockar de fram en drös löparskor, som får testas igenom. Alltid har något par suttit som "ett smäck" efter besök i deras butik.
Men när det gäller pris är det ju väldigt fördelaktigt att shoppa sportskor i USA. Dagens inköp av Nike Free Run+ 3 för 99 dollar (675 kronor med dagens dollarkurs) och i Sverige ser samma sko ut att kosta 1200 :-.
Att tänka efter före, är viktigt när man köper löparskor. Jag brukar fundera över:
Hur kommer jag att använda skorna? Promenera raskt, jogga eller springa längre lopp.
Var ska jag springa? I skogen eller på asfalt.
Viken typ av valv har jag? Höga, låga eller normala.
Pronerar jag?
Har jag bred eller smal fot?
Min vikt? Tjocklek av sula eller siliconinlägg i hälen. Hade en slemsäcksinflammation under hälen för några år sedan och det var inget kul alls.

Men det viktigaste av allt; prova, helst flera olika skor innan du bestämmer dig. Skon ska sitta perfekt från början, den kommer inte att kännas bättre när du börjar springa, oavsett finesserna.
Prova gärna ut skorna på eftermiddagen, eftersom fötterna sväller en aning under dagen.

Hur sätter du i foten?
Pronering innebär att foten sätts i med utsidan av hälen och att forten vrider sig inåt så att vi skjuter ifrån med mer eller mindre inåtvinklad fot. Omkring 85 procent av alla människor sätter i foten så.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...