onsdag 16 maj 2012

Hälsobollar

Livet måste njutas - det är så kort.
Och man ska tänka lagom mycket på mat och dryck. Jag försöker göra sunda val, dvs kan jag stoppa i mig nyttigheter istället för skräp, så är det klart att jag väljer det nyttiga. Kaffe dricker jag gärna och ofta. Likaså är jag svag för kakor. Frukt är supergott. Varför inte mixa allt gott till en härlig kladdig röra?
Hälsobollar, GI-bollar, Energy bars... Kärt barn har många namn!

Den där latten som man får njuta av, vid 10-snåret på förmiddagen, är attans god. Och nog är det gott med bara något litet till. En frukt. En kaka. Ett kex. Torkad frukt. Nötter och frukt... Idag blandande jag ihop allt till mina alldeles egna mys-fika-energi-bollar och dom blev oväntat goda.
Så när amerikanerna dricker sina söta drickor, tar jag mig min latte och "hälsoboll"! Egentligen ett förskräckligt namn. Kom gärna med bättre förslag!
Recept - det du har hemma funkar fint att blanda i:
10 katrinplommon (i blöt, 5 min)
10 aprikoser (i blöt, 5 min)
2 msk gojibär (i blöt, 5 min)
2 dl havregryn
2 msk fiberhusk (psyllium husk)
2 msk linför (flaxseed malen)
1-2 tsk Whey Protein (jo, faktiskt - läs nedan)
kaffe efter smak
2 msk almond butter (eller jordnötsmör)
1 msk mörk choklad/kakao
1 msk hackade valnötter
kokos att rulla i (använder osötad)

Rör sedan ihop, förhand eller i mixer, och rulla till lagom stora bollar. Njut ihop med morgonkaffet och känns dig ganska hälsosom!

Protein Powder?
Jag har inte helt klart för mig ännu huruvida jag gillar det eller ej. Hjälp, jag tänker på uppumpade anabola solariesolande dörrvakter på 80-talet.... Men samtidigt läser jag artiklar om hur viktigt protein är för att hjälpa musklerna med byggandet och återuppbyggande i samband med träning.
Så när det gäller proteinpulver går jag min egna väg. Finns det ej ägg med i ett recept kan jag blanda i en tesked pulver för att tillföra det viktigt proteinet. Jag har hittat ett supergott Whey Protein (vassle), smakar som svenskt vaniljsocker, det höjer verkligen smaken på hälsobollar, mussli, flaxseed muffins osv. Man får nog testa sig fram.

Lite fakta om protein. 
Protein används i kroppen för att bygga upp vävnader och muskler men i olika processer, för att bilda enzymer och hormoner. Hår och naglar består mestadels av protein. När du äter, sönderdelas proteinerna i maten till aminosyror. Det finns cirka ett 20-tal olika aminosyror och nio av dem kan kroppen inte tillverka själv, du får alltså i dig dem enbart via rätt kost. De kallas essentiella aminosyror. Saknas någon av dessa nio syror, kan kroppen inte riktigt utnyttja proteinet optimalt. Därför ska man alltid satsa på att ge kroppen högvärdigt protein; sådant som innehåller alla essentiella aminosyror.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...