fredag 11 maj 2012

Mixa & Matcha.

Löpning och powerwalk på samma runda? Låter riktigt fuskigt, men idag var det mitt upplägg. Vid Stanford där jag bor finns en "trail" som går runt "The Dish". Det är riktigt härligt kuperat, ungerfär som Lidingöloppet, och vissa backar "kräver" att man går. Det tror jag är ett perfekt upplägg då jag vill få lite längre distanser & tid i benen. Bara bra att mixa lite mellan löpning och powerwalk har jag läst i Malin Ewerlöf´s bok - Bli en bättre löpare.
Laddad till tänderna och löparklockan på armen var det bara att sätta igång. Idag ska det bli 2 varv på Dishen. Jag vet att ett varv är 3.7 miles dvs 6 km, och då blir det 12 km om man gör 2 laps, visst. Men min klocka visade att jag gjort 7,3 km efter dagens träningen. Va? Surt. Klockan verkar inte funka när jag powerwalkar. Riktigt surt. Äsch, nu ska vi vara glada! Träningen är gjord, min kropp har kämpat järnet uppför i gassande sol och jag har kört på i över 90 min, vilket var mitt mål. Det är ju faktiskt lysande!
Men hur mycket mer ger egentlig löpning än gång?
Löpning 10,8 km/h (5,6 min/km) i 45 min ger ca 490 i kaloriförbrukning
Promenad 6,4 km/h (9,4 min/km): i 45 min ger ca 200 i kaloriförbrukning

Visst är det skillnader, men jag tycker ändå att en rejäl powerwalk känns grymt skönt för kroppen. Det behövs nog minst 60 minuter för att bli varm och få igång pulsen. Och det finns många goda hälsoeffekter med powerwalking:
- Passar alla, perfekt att ta till om du känner av tex lättare förkylning
- Ger balans
- Ger god kroppshållning
- Engagerar fler muskelgrupper
- Är skonsam mot knän och leder
- Ökar syreupptagningsförmågan
- Ökar energiförbrukningen
- Barnen kan hänga på

Uphill, det gör underverk för kondition och styrka. Hitta backar att gå eller springa i. Du kommer snabbt känna enorma skillnader. Och vilken snygg rumpa på kuppen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...